WWL sposobem na światowy pokój
Dr. Jhum Sai, pracownik naukowy NASA i dyrektor Instytutu Edukacji
Sathya Sai w Tajlandii dnia 18 czerwca 2005 r. wygłosił bardzo interesujący
wykład w największym stanie Meksyku — Chihuahua. Wykład został bardzo dobrze
przyjęty, tak że pisały o nim gazety. Mamy tu przetłumaczoną wersję relacji,
która ukazała się następnego dnia w stanowej gazecie „El Heraldo de
Chihuahua.” |
Jedyny
sposób na przemoc w świecie
KONIECZNOŚĆ
ROZWIJANIA WSPÓŁCZYNNIKA MORALNOŚCI U DZIECI
Tajski doktor Art-ong Jumsai Na Ayudhya, filozof i naukowiec NASA
promuje filozofię Śri Sathya Sai na międzynarodowej arenie
Jedynym sposobem na eliminację
przemocy, która panoszy się w świecie, jest modyfikacja tradycyjnego systemu
kształcenia dzieci w szkołach, jak również w domach. Oprócz doskonałego
kształtowania młodzieży w matematyce, fizyce, technice i innych typowych
przedmiotach powinniśmy wypielęgnować ludzi uczciwych, prawych, pokojowych, a
przede wszystkim kochających.
Tajski doktor Art-ong Jumsai Na
Ayudhya, filozof i naukowiec NASA orędownik filozofii Śri Sathya Sai na
międzynarodowej arenie, powiedział tak na swojej konferencji na temat
Wychowania w Wartościach Ludzkich. Przedstawił konkretne techniki dla
nauczycieli i rodziców przydatne w zapewnianiu integralnego kształcenia dzieci.
Specjalista ten nie twierdzi, że
nauczyciele powinni przestać uczyć matematyki i innych przedmiotów, ale że
podczas uczenia dodawania, odejmowania, dzielenia i tabliczki mnożenia powinni
dawać pierwszeństwo wartościom ludzkim.
Na przykład, elementarz w Tajlandii
dla zilustrowania odejmowania zawiera obraz rolnika z dziesięciu krowami, z
których siedem zostaje skradzionych, a pytanie do ucznia brzmi 'ile krów
pozostało?' W tym przypadku, jeśli nauczyciel nie wyjaśni, że kradzenie jest
nieuczciwym czynem, że nie należy tak robić, dzieci będą myślały, że jest to
postępowanie całkowicie normalne. Z drugiej strony, jeśli zamiast tego
nauczyciel powie uczniom, że rolnik ma syna, któremu daje siedem krów, ponieważ
go bardzo kocha, oprócz nauki odejmowania wpoi im wartość miłości.
Mimo, że tajski doktor mówił po
angielsku, setki ludzi w audytorium Ramiro Valles Szkoły Księgowości i
Administracji w nowym uniwersyteckim kampusie uważnie słuchali przez trzy
godziny wykładu, od godziny jedenastej do czternastej.
Oprócz rozwijania inteligencji
dzieciom należy wpajać dobroć — miłość do samych siebie i innych, gdyż gdy
dorosną, będą robić wszystko z nastawieniem służenia innym. Jaki bowiem pożytek
z rozwinięcia inteligencji dziecka, jeśli w wieku dojrzałym będzie samolubne i
będzie źle postępowało, ponieważ nie obchodzą go inni?
Miłość jest podstawą wszystkich
wartości ludzkich, gdyż ktoś, kto kocha siebie i innych, posiada wewnętrzny
pokój, co prowadzi do prawości i pokoju. Dr. Jumsai powiedział z naciskiem: „Osoba,
która kocha, nie jest zdolna do przemocy.”
Jego zdaniem, edukacja powinna w
dzieciach kształtować i wzmacniać następujące wartości: obowiązkowość, oddanie,
wyrozumiałość, charakter, aktywność, wdzięczność, prawość, jedność i
szlachetność. Radzi, by nauczyciele interesowali się bardziej MQ (morality
quotient – współczynnikiem moralności) i EQ (współczynnikiem emocji)
niż IQ (współczynnikiem inteligencji).
W oczach tego eksperta, który w
swoim kraju jest konsultantem rządu do spraw kształcenia w wartościach
ludzkich, szkoła powinna nieustannie współdziałać ze społeczeństwem. Rodzice i
społeczeństwo powinni interesować się tym, co się dzieje w szkołach. Powinni
znać nauczycieli i wiedzieć, czego i jak uczą na lekcjach.
Wszelkie informacje, jakie docierają
do dzieci, są zachowywane w ich pamięci i pozostają w podświadomości. Jeśli źle
się je traktuje, gdy dorosną, informacja ta wypłynie na wierzch i zechcą wziąć
odwet lub źle się obchodzić z innymi — wyjaśniał doktor Jumsai. I przeciwnie,
gdy dziecko otrzymuje miłość, szacunek, wdzięczność i inne wartości, jako osoba
dorosła tak samo będzie traktowała innych.
Zdaniem doktora, najlepszą techniką
wzmacniania wartości ludzkich jest opanowywanie pięciu zmysłów. „Nie zawsze
właściwie widzimy i słyszymy rzeczywistość, wszystko mieści się w naszym
umyśle. Jeśli umysł jest brudny, wszystko, co widzimy i słyszymy będzie brudne
— wszystko postrzegane interpretujemy i nadajemy mu znaczenie” — powiedział.
Kluczem właściwego rozwoju dzieci jest darzenie ich miłością i okazywanie
wyrozumiałości, tak by nauczyły się myśleć pozytywnie.
Jak to się dzieje, że dzieci okazują
tak wiele przemocy — pyta nawiązując do przypadków szkół amerykańskich, w
których uczniowie mordowali kolegów. Istnieją analizy, które dowodzą, że dzieci
te w swoim życiu widziały przynajmniej 15000 morderstw na swoich ekranach TV.
Światowe statystyki pokazują, że dzieci codziennie przebywają ponad cztery
godziny przed ekranami swoich telewizorów. „Dzieci oglądają mnóstwo aktów
przemocy w programach TV, gromadzą je w podświadomości, a później odgrywają” —
stwierdził doktor, podkreślając, że „wyjaśnia to, dlaczego na świecie jest tyle
wojen i panuje terroryzm.”
Dla tego znawcy, wrogowie człowieka
tkwią w nim samym i są dobrze znani. Są to: gniew, żądza, zawiść, pycha,
nienawiść, przywiązanie, strach i niepokój.
[Z Heart
to Heart, 8/2005 tłum. KMB; 2005.08.14]